Faciliteiten
Faciliteiten
Site4u verkoopt producten/diensten die aan een hoog kwaliteitsniveau voldoen. Het belangrijkste criterium hierbij is betrouwbaarheid. Om aan de kwaliteitseisen te kunnen voldoen kiest Site4U ook zorgvuldig haar leveranciers en worden er met leveranciers (service)afspraken gemaakt mbt de door hen geleverde producten/diensten. Zo huurt Site4U alleen racks in datacenters waarmee afspraken gemaakt zijn over kwaliteit, internettoegang, redundancy, veiligheid, service, etc. Bij aanschaf van nieuwe apparatuur dient een server altijd voorzien te zijn van een managementkaart en een supportcontract.
Site4U biedt verschillende diensten aan, welke strikt van elkaar gescheiden blijven. Platforms waar klanten toegang tot hebben zijn volledig afgescheiden van de eigen systemen van Site4U. Voor haar klanten heeft Site4U aparte platforms staan voor:
- Shared hosting Linux
- Business shared Hosting
- Mailhosting
- Virtualisatie (VMWare)
Voor alle door Site4U beheerde servers wordt dagelijks een backup procedure uitgevoerd.
Er worden maandelijks Full Backups gemaakt, wekelijks Differential Backups en dagelijks Incremental Backups. Backups worden via een interne netwerkverbinding opgeslagen op backup apparatuur in een datacentrum op 1 km afstand van Bit-2. Tussen de twee locaties van Bit maakt Site4U gebruik van een glasvezelverbinding.
Alle door Site4U beheerde servers worden gemonitord op de volgende processen:
- Beschikbaarheid server dmv ping: 24 uur per dag, notificatie via SMS en e-mail.
- Beschikbaarheid database server: 24 uur per dag, notificatie via SMS en e-mail.
- Diskspace: 24 uur per dag notificatie via e-mail, tijdens kantooruren via SMS.
- Server Load: 24 uur per dag notificatie via e-mail, tijdens kantooruren via SMS.
- Overige processen op specificatie klant.
Alle storingen worden automatisch geregistreerd door het monitoringsysteem van Site4U. Deze gegevens zijn op verzoek ter inzage van de klant. Storingen die direct invloed hebben op de beschikbaarheid van de servers worden zo spoedig mogelijk aan de klant gemeld.
Site4U garandeert in haar serviceovereenkomst een uptime van de server. Preventief onderhoud wordt niet meegenomen in de berekening van beschikbaarheid. Voorbeelden van preventief onderhoud zijn: verplaatsing server en het uitvoeren van netwerkonderhoud. Als er downtijd verwacht wordt wordt preventief onderhoud buiten kantooruren ingepland. De downtime wordt tot een minimum beperkt.
Datacenter
Site4U huurt racks in Ede (bij BIT) en Amsterdam (bij XS4All). Als hoofdlocatie gebruikt Site4U de locatie BIT-2 in Ede. Kenmerkend voor deze locatie is dat er alles aan gedaan wordt om veiligheid en beschikbaarheid te garanderen. Het pand is elektronisch en bouwkundig beveiligd conform Borgklasse 4, de hoogst haalbare norm voor een normaal bedrijfspand. Tevens is BIT ISO 27001 gecertificeerd, daarmee voldoen ze aan de internationale standaard voor informatiebeveiliging. Alle apparatuur (voor branddetectie, koeling, stroom, en internet) zijn van hoogwaardige kwaliteit en redundant uitgevoerd. Alle racks van Site4U zijn voorzien van veiligheidssloten en een dubbele stroomvoorziening voor redundancy (A- en B-feed) en een static transfer switch waardoor bij uitval van een feed zonder downtime geschakeld wordt naar de andere feed.
Met haar leverancier BIT heeft Site4U afspraken gemaakt omtrent het oplossen van storingen die onder het beheer van BIT vallen.
• De responstijd bedraagt in alle gevallen maximaal 1 uur. De respons- en reparatietijden worden gerekend vanaf het moment dat Site4U de storing heeft gemeld bij BIT.
• Voor incidenten met een hoge prioriteit zal BIT problemen binnen vier uur verhelpen. De gemiddelde reparatietijd is 2 uur.
Netwerk
Site4U neemt zijn netwerk verbindingen af via een redundant 10GB uplink. Onze leverancier is via twee geografisch gescheiden glasvezel verbindingen met een maximum capaciteit van 160 GB verbonden met het internet knooppunt (AMS-IX) in Amsterdam. Daarnaast is er een directe verbinding naar het Duitse internet knooppunt (DE-CIX) in Frankfurt. Bij ernstige calamiteiten in Amsterdam is Site4U nog steeds in staat om haar klanten te blijven voorzien van internetverbinding. De internetverbinding wordt afgeleverd op twee redundant uitgevoerde firewalls. Middels deze firewalls is het 10GB-netwerk op een eenvoudige en veilige manier in segmenten opgedeeld. Verschillende diensten van Site4U worden op deze manier gescheiden gehouden van andere diensten. Ook zijn er klanten die hun eigen segment hebben, waarmee ze kunnen voldoen aan de hun gestelde veiligheidseisen.
De beschikbaarheid van internet toegang is door BIT gegarandeerd 99,9% per jaar. De doorvoersnelheid is 100% gegarandeerd.
Achter de firewalls staan 10GB switches in verschillende racks van Site4U. Het gehele VMWare platform communiceert via het 10GB netwerk. Alles is redundant aangesloten, dus bij storing op een switch wordt het verkeer via andere switch afgehandeld.